خواص عسل در بخش دارویی ، درمانی و زیبایی

مجله آموزشی و تکنولوژی | اخبار روز دنیا از تازه های تکنولوژی | راهنمای خرید لوازم خانگی، لپتاپ استوک، لوازم آرایشی ، دکوراسیون ، پزشکی و دندانپزشکی

خواص عسل در بخش دارویی ، درمانی و زیبایی

۱۳۶ بازديد

خواص عسل در بخش دارویی ، درمانی و زیبایی

عسل مایعی شیرین است، که توسط زنبورها از شهد گلها ساخته می شود. عسل از لحاظ رنگ و شفافیت طبقه بندی می شود، مانند عسل کهربایی طلایی رنگ که اغلب مقداری قیمت بیشتری از انواع تیر طرح خود دارد. عطر و طعم خاص عسل، با توجه به نوع گل هایی که از آن شهد به دست آمده است، متفاوت است.

هر دو نوع عسل خام و پاستوریزه در دسترس همگان است. عسل خام به طور مستقیم از جدا شده و بسته بندی می شود و البته به همان میزان حاوی مقدار کمی مخمر، موم و گرده خواهد بود. این باور وجود دارد که مصرف عسل خام به حساسیت های کمک می کند. عسل طبیعی و پاستوریزه شده گرما داده شده است و ناخالصی های آن گرفته شده است.

عسل حاوی مقدار زیادی موادی مانند مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حدود 70 الی 80 درصد قند می باشد که شیرینی آن را فراهم می کند. عسل همچنین از ویژگی های ضد عفونی و ضد باکتریائی برخوردار است. علم پزشکی مدرن در صدد است تا از عسل در بهبود زخمهای مزمن و مبارزه با عفونت استفاده کند.

حقایقی درباره عسل!

عسل از پنج هزار سال پیش برای امور استفاده می شده است. عسل می تواند جایگزین قند در وعده های غذایی باشد که یک انتخاب بهتر است. عسل را به کودکان زیر یک سال ندهید.https://aranasal.com/

ویژگی های عسل :

یک قاشق سوپ خوری عسل شامل 64 کالری، 17/3 گرم قند و عاری از فیبر، چربی و پروتئین است.

استفاده از عسل فراوری شده و و بدون قند می تواند منجر به فواید طولانی مدت شود. عسل به اثرات تسکین دهنده مواد آنتی اکسیدان و ضد میکروب شناخته شده است. همچنین عسل حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفات، سدیم، کلر، پتاسیم و منیزیوم است.

مشخصات ارائه شده در ادامه بخش سلامت نمناک نشان دهنده مواد تشکیل دهنده عسل است.

38/2 درصد فروکتوز

31/3 درصد گلوکز

7/1 درصد مالتوز

1/3 درصد سرکاری

17/2 درصد آب

1/5 درصد قندهای پیچیده

0/2 درصد خاکستر

3/2 درصد مواد دیگر

مقدار کمی از حالت اسیدی عسل به ممانعت از رشد باکتری ها کمک می کند در حالیکه اجزای آنتی اکسیدانی آن، رادیکال های آزاد و بیماریهای مرتبط با آن را از بین میبرد.

ویژگی های فیزیکی عسل با توجه به گل ها و آبی که از آن تهیه شده است، متفاوت است.

تاریخچه عسل:

انسان ها از هشت هزار سال پیش شروع به کشت عسل کردند قدیمی ترین عسل به جا مانده در گرجستان کشف شد. عسل به طور گسترده در مصر و یونان باستان استفاده می شده است. بعد از طی سالها عسل وحشی جایگاه خود را در طب سنتی چینی و هندی نیز پیدا کرد.

خاصیت عسل

ویژگی ها و تاریخچه عسل

فواید و خواص درمانی عسل

کمک به درمان سرفه و سرماخوردگی

تحقیقات نشان می دهند که عسل درمانی  می تواند یک متوقف کننده خوب و موثر برای سرفه باشد. در یکی از مطالعات یافت شد که عسل می تواند سرفه های شبانگاهی را کاهش داده و خواب کودکان را بهبود بخشد. این مطالعه همچنین عنوان می دارد که عسل حتی می تواند به اندازه ی داروی ضد سرفه دکسترومتورفان موثر باشد. البته قبل از دادن عسل به کودکان خود با پزشک خود مشورت کنید. مخلوطی از آبلیموی گرم با عسل می تواند وی را درمان کند همچنین حالت احتقان در گلو را از بین برده و مانع است کم آبی شود. استفاده از عسل همچنین می تواند سرما خوردگی را تا دو روز کاهش دهد.

عسل برای تنظیم فشار خون:

در یکی از مطالعات که در سال 2011 منتشر شد، مشخص شد که عسل اثر مفیدی بر روی فشار خون بالا دارد. همچنین در یک آزمایش آثار مطلوبی بر روی موش های آزمایشگاهی که کالری زیادی مصرف کرده بودند، داشت.

عسل برای التیام سوختگی ها و زخم ها:

در زخم ها و به خصوص، استفاده زودهنگام از عسل می تواند ریسک زخم شدن و تغییر شکل ها را کاهش دهد. در مورد سوختگی های کوچک، می توانید ابتدا بلافاصله با ریختن آب و کاهش دمای آن، مقداری عسل بر روی قسمت آسیب دیده بریزید. عسل خالص همچنین می تواند به درمان زخم معده و زخم های مزمن کمک کند.

عسل برای بهبود سلامتی قلب:

آنتی اکسیدان های موجود در عسل به محافظت از قلب کمک می کنند. عسل همچنین می تواند، بی نظمی ها و در هم ریختگی های ناشی از اکسیداسیون که به کلسترول بد خون مربوط است را کاهش دهد. این موضوع به صورت پیش فرض سلامتی قلب را بهبود می بخشد.اخیرا یافته شد که عسل شکل موادی که باعث تنگ شدن شریان های قلب می شوند و عامل بروز حمله قلبی هستند را کاهش می دهد. از طرفی پلی فنل موجود در عسل می تواند در سلامتی قلب نقش داشته باشد.

ویژگی عسل

بهبود سلامت قلب با عسل

عسل برای از بین بردن ریسک دیابت:

دامنه شاخصه قندی عسل دیابتی در هر جا بین 45 تا 64 است که یک معیار متعادل است. چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم با توجه به مطالعات انجام شده در ایران؛ مصرف عسل برای وزن و چربی بدن افراد مبتلا به دیابت، آثار مفیدی دارد. در مطالعه دیگری نشان داده شد که اگر داروهای ضد دیابتی با عسل ترکیب شود، آثار مفیدتری بر روی بیماران مبتلا به دیابت خواهد داشت.

عسل برای درمان دندان درد:

در یکی از مجلات بین المللی که عسل می تواند دندان درد را درمان کند. البته علاوه بر آن تحقیقات ثابتی بر روی این ادعا هنوز انجام نشده است لذا درباره این موضوع با دندان پزشک خود صحبت کنید.

عسل برای کمک به مبارزه با سرطان:

ترکیبات فنولیکی موجود در عسل ویژگی های ضد سرطانی دارند که می توانند از بسیاری از بیماری های سرطانی، ممانعت کنند. همچنین عسل فعالیت ضد التهابی دارد که آن را بهترین غذا برای ممانعت از سرطان ساخته است. حتی عسل سیستم بدن انسان را تعدیل می کند که این موضوع آن را برای درمان سرطان موثر تر می سازد.

عسل برای از بین بردن ریفلاکس اسید معده:

از آنجاکه عسل غنی از مواد آنتی اکسیدان است و از آنجا که می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد پس می تواند ریفلاکس اسید او را نیز از بین ببرد. ( به طوری که رادیکال های آزاد، پوشش سلول های دستگاه گوارشی را از بین می برد). عسل ممکن است برای درمان التهاب مری نیز به کار گرفته شود. ساختارهای می توانند به غشای مخاطی مری کمک کنند. عسل حتی می تواند به تسکین گلودرد نیز کمک کند، که به این منظور آن را با چای گیاهی ترکیب کرده و مصرف می کنند تاان را بهبود دهد.

عسل برای درمان مشکلات معده:

ویژگیهای آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی عسل می تواند دامنه گسترده ای از مشکلات معده را درمان کند. شما می توانید عسل و آبلیمو را در آب گرم حل کرده تا تاثیر خوب آن را ببینید. یک قاشق از عسل خام می تواند از تولید بیش از حد گاز معده ممانعت کند. همچنین عسل می تواند آثار زیانبار مایکوتوکسین ( سم تولیدی قارچ ها) را مهار کرده بسلامتی روده را بهبود دهد.

عسل برای سرفه

درمان مشکلات معده با استفاده از عسل

عسل برای درمان آلرژی ها:

یک فرضیه می گوید که خوردن عسل مانند خوردن گرده های گل است که با این کار حساسیت ناشی از گرده ها را کاهش می دهد.



عسل چگونه تولید می‌شود (شگفت‌انگیز!)

تولید عسل و خواص عسل

برای تولید نیم کیلوگرم عسل باید ۶۰ هزار زنبور، مجموعا ۵۵ هزار کیلومتر پرواز کنند و روی بیش از دومیلیون گل بنشینند تا بتوانند شهد لازم برای تولید این میزان از عسل را به دست آورند.

بعد از جمع‌آوری شهد، زنبور آن را در شکم خود ذخیره می‌کند، در آنجا با آنزیم‌ها ترکیب و سپس شهد به دهان زنبور برگشت داده می‌شود و به دهان زنبور بعدی منتقل می‌شود،‌ این فرآیند آن‌قدر تکرار می‌شود تا شهد تا حدودی هضم شود و در پایان در کندو ذخیره می‌شود.

پس از آن زنبورها با بهم زدن بال‌هایشان شهد را خنک می‌کنند که منجر به تبخیر آب موجود در آن می‌شود و ماده‌ای غلیظ به دست می‌آید که آن را عسل می‌نامیم. کندوی زنبور عسل از ماده‌ای به نام موم ساخته می‌شود که از شکم زنبورها خارج و سپس سفت می‌شود. طبق گزارش لایو ساینس (Live Science):

«عسل به دور از هوا و رطوبت می‌تواند مدت نامحدودی نگه‌داری شود و منبع غذایی کاملی برای زنبورها در ماه‌های سرد زمستان باشد.»

بیش از ۳۰۰ نوع عسل در ایالات متحده وجود دارد که هر کدام رنگ و طعم خاصی دارند که بستگی به منبع شهد آنها دارد. عسل‌های با رنگ روشن‌تر از شکوفه‌های نارنجی به دست آمده‌اند، طعم ملایم‌تری دارند و عسل‌های تیره رنگ که حاصل گل‌های وحشی هستند، عطر و طعم بیشتری دارند.


حتما بخوانید: عسل اصلی و تعذیه ای 

خواص عسل چیست

عسل مخصوصا در صورت خالص بودن، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

١. عسل دارویی فوق‌العاده برای درمان سرفه است

سازمان بهداشت جهانی (WHO) عسل را تسکین‌دهنده‌ای معرفی کرده است که با ایجاد لایه‌ای محافظ، سوزش گلو یا دهان را درمان می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد عسل مانند دکسترومتروفان (dextromethorphan ماده‌ی اصلی در داروهای درمان سرفه)، در بهبود سرفه و مشکلات تنفسی ناتشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان بسیار مؤثر است.

٢. عسل زخم‌ها را درمان می‌کند

عسل مانوکا و خواص عسل

عسل تا اوایل قرن بیستم درمانی مرسوم برای عفونت بود و با اختراع پنی‌سیلین کم‌کم استفاده از آن به فراموشی سپرده شد. اکنون استفاده از عسل در درمان زخم‌ها دوباره مرسوم شده است و محققان در پی کشف چگونگی تأثیر آن در مبارزه با عفونت‌های پوستی هستند. عسل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد قارچ دارد که آن را به دارویی ایده‌آل برای درمان زخم‌ها تبدیل کرده است. در آمریکا در درمان بیماری‌های پوستی از عسل مانوکا (Manuka) برای مرهم‌گذاری روی زخم‌ها استفاده می‌شود.

عسل مانوکا از گرده‌‌ی گل‌های بوته‌ی مانوکا (نوعی گیاه دارویی) به دست می‌آید و محققان طی آزمایش‌های بالینی دریافته‌اند این نوع عسل می‌تواند بیش از ۲۵۰ نوع از باکتر‌ی‌های مقاوم به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را ریشه‌کن کند. عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل‌ها خاصیت ضد میکروبی قوی‌تری دارد که آن را عامل منحصربه‌فرد مانوکا یا UMF می‌نامند. تاکنون ماده‌ای که این خاصیت را به عسل مانوکا می‌دهد،‌ شناسایی نشده است.

عسل از طریق یک فرایند آنزیمی پراکسید هیدروژن را آزاد می‌کند که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی به آن می‌بخشد، اما عسل مانوکا حاوی ماده‌ای دیگر است که آن را نسبت به سایر عسل‌ها قوی‌تر و باکتر‌ی‌ها را نابود می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد انواع عسل فرآوری نشده به درمان و التیام زخم‌ها کمک می‌کند و در یک پژوهش ۵۸ مورد از ۵۹ زخم مورد بررسی از طریق عسل به طور قابل‌توجهی بهبود یافتند.


حتما بخوانید: عسل اصل کردستان 

٣. عسل به درمان پوست سر کمک می‌کند

عسل رقیق شده با آب گرم در درمان درماتیت سبوره‌ای (seborrheic dermatitis) یا شوره و خارش سر مؤثر است. در یک آزمایش با به‌کارگیری این روش، هر یک روز در میان به مدت ۴ هفته همه‌ی بیماران مبتلا به این مشکل درمان شدند

خرید عسل خام

افراد معمولا عسل را برای خواص درمانی و یا زیبایی آن تهیه و از آن استفاده می کنند، اگر عسلی که تهیه می کنید خواص آن از بین رفته باشد، علاوه بر اینکه استفاده از آن فایده ای ندارد، بلکه ممکن است عوارضی نیز داشته باشد، بنابراین توجه داشته باشید که عسل را از کجا باید تهیه کنید، بسیاری از شما راه های تشخیص عسل اصل و بدل را نمی دانید، پس نباید به هر محصولی  اعتماد کنید.

فروشگاه آهوتا و بکرینا با سال ها تجربه در تهیه و فروش عسل خام، مرغوب ترین عسل ها را بدون کوچکترین دستکاری برای ارائه به مشتریان به صورت حضوری و آنلاین عرضه می کند، با خرید از فروشگاه ما، تجربه شیرینی را از فروشگاه ما داشته باشید. شما می توانید ابتدا عسل های ما را امتحان نمایید و بعد با خیال آسوده خرید خود را انجام دهید.

بیشتر بدانید>>عسل گران قیمت

تمامی محصولات آهوتا دارای ضمانت نامه بازگشت وجه و برگه آنالیز دقیق کیفیت عسل می باشند. در کنار تمام این ضمانت ها هر تضمینی که شما بخواهید قبول خواهیم کرد.

 

جینسینگ قرمز کره ای: قیمت، خواص علمی

جینسینگ نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی و هماهنگی فعالیتهای اساسی و حیاتی بدن نقش به سزایی دارد.

این گیاه قرن هاست که به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن و همچنین برای افزایش طول عمر افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه شناسی جینسینگ

  • جینسینگ به انگلیسی Ginseng نامی عمومی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همیشه‌سبز از سرده پاناکس است.
  • ویژگی تمام این گیاهان آن است که حاوی نوعی گلیکوزید استروئیدی به نام جینسنوزاید هستند.
  • این گیاهان کوتاه، با رشد کم و با ریشه‌های گوشتی دارای یک ریشه رنگی دندانه‌دار شکل، یک ساقه نسبتاً بلند و برگ‌های سبز با شکل بیضی‌شکل هستند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.